Henrik Kruse

Indkøb af fragt – OnlineCargo

August måned er ved at være slut, og derfor har vi endnu engang udarbejdet et Månedens Lejer Interview. Denne gang har vi været i Voxeværket Glostrup.

Her holder OnlineCargo til. Det ligger lidt i navnet, hvad det er for en virksomhed .. og så alligevel ikke. Interviewet er lavet med Henrik Kruse, som er ansvarlig for salg og udvikling. Henrik beretter blandt andet om en ung virksomhed, hvor to dage ikke er ens og en stærk prismodel for fragt.

Men hvem er OnlineCargo?


“OnlineCargo er en forholdsvis ung virksomhed, som blev startet i august 2015. Ejerne bag har tilsammen over 30 års erfaring med fragt fra forskellige virksomheder. Specielt hos os har vi gjort op med de store fragtudbyderes høje listepriser. Vi har udarbejdet et unikt koncept, som giver alle vores kunder faste, lave priser.”

“Vi handler stort ind ved at samle alle vores kunders fragtmængder overfor vores fragtudbydere. Dette giver bedre priser og sikkerhed for din transport.”

OnlineCargo samarbejder med flere af verdens største udbydere af fragt og logistikløsninger. Deres internationale samarbejde betyder, at de tilbyder alle former for effektive, fleksible og individuelt tilpassede løsninger – globalt og lokalt. 

Hvordan opstod lysten til at arbejde med netop fragt?

“Det er nok den indre købmand i os, som synes det er fedt at hjælpe med indkøb af fragt, så vores kunder får den bedste mulige løsning og pris. Herudover er det et utroligt spændende arbejde, hvor stort set ikke to dage er ens, da vi netop håndterer alt slags fragt, lige fra paller på vej til sø og luftfragt eksport og import worldwide.”

Hvordan er dine typiske arbejdsopgaver og din rolle i OnlineCargo?

“Som medejer i virksomheden har man fingrene nede i utroligt mange ting. Det er lige fra booking af forsendelser, kundeservice, løsningsforslag til kunder, afregning, fakturatjek, salgsarbejde og videreudvikling af virksomheden.

Det er derfor svært at sige, præcis, hvordan hverdagen ser ud, og den ene dag kan vi være med til at sende en kiste med en afdød person til Afrika, og næste dag kan det være en stor maskindel, der skal hentes hjem fra Kina, eller en kunde der skal sende 1.000 pakker ud til hele Danmark.”

Hvem er jeres typiske kunder?

“Vi har alle typer kunder lige fra produktionsvirksomheder med store maskiner indenfor mejeribranchen, virksomheder med antikke bildæk til og fra hele verdenen, til webshops, der sælger fødevarer i Danmark og internationalt – netop fordi vi har formået at lave et system, der kan håndtere alle typer af forsendelser, så henvender vi os bredt til virksomhederne, der ønsker en indgang, uanset om de skal sende en lille pakke til Danmark eller have en 40 fods container hjem fra USA.”

Hvad er den største udfordring/skepsis I møder, når I er i kontakt med kunder?

“Det er klart, at det faktum vi fortsat kun er tre år gamle skaber en form for skepsis hos kunderne, når man først henvender sig til dem. Det handler om at overbevise dem om, at det ikke bare er varm luft, man lukker ud, når vi siger, vi kan løse ALLE fragtopgaver.”

“Samtidig er det også fedt med en udfordring, og får vi overbevist den potentielle kunde om at prøve én gang, så har vi heldigvis ikke mange eksempler på, at de ikke vender tilbage ved næste fragtopgave.”

Til spørgsmålet om hvorfor, kunderne foretrækker OnlineCargo, kan man læse om i følgende udtalelse fra en af dem:

“Jeg mødte første gang OnlineCargo i slutningen af april 2018, hvor jeg var ude for at sondere terrænet for en logistikpartner med speciel fokus på transport. Som en mindre nystartet virksomhed er det ikke altid nemt at få den gode og hurtige service, som det rent faktisk kræver, når man skal starte op, og jeg havde allerede haft flere kedelige oplevelser med andre transportører.”

Jeg blev hurtigt klar over, at OnlineCargo kunne tilbyde mig noget, som ikke mange andre kunne eller ville, og derfor startede vi et egentligt samarbejde op i midten af maj, og det har jeg ikke fortrudt på nogen måde.

Jeg oplever en eminent service – ikke alene på transportpriser, men så sandelig også kontaktmæssigt. Jeg har tit ”misbrugt” OnlineCargo udenfor arbejdstid og har altid fået hurtigt svar og hjælp.

Det, som jeg synes, gør OnlineCargo til et helt specielt firma er deres evne til at tænke innovativt og komme med gode løsninger – også deres lyst og evne til at hjælpe når ting går lidt galt, fordi en leverandør sender et parti varer og papirerne ikke er i orden har været helt fantastisk.

Deres online booking-system betyder også, at man kan få en hurtig og god service og samtidig har fuldt overblik over, hvor i processen man er.

I dag kører OnlineCargo for os til og fra USA, England, Serbien, Litauen og Holland, og det fungerer helt uden problemer, og priserne er meget konkurrencedygtige.

Så jeg kan kun anbefale at bruge OnlineCargo som logistikpartner, hvis man ønsker et dygtigt og innovativt firma, der brænder for god service.”

Med venlig hilsen
Rene Vestergaard
Logistik & QA Chef
Icepharma A/S

Hvordan adskiller I jer fra en typisk fragtudbyder?

“Vi har et indgående kendskab til alle vores kunder, hvor man som kunde i en stor fragtvirksomhed hurtigt kan blive kastet rundt fra afdeling til afdeling.”

“Herudover så gør vi meget ud af at være til stede, uanset hvornår i løbet af dagen kunden ønsker en pris, løsning eller andet. Det handler om at svare kunderne med det samme i denne branche, og det synes vi selv, vi er gode til.”

“Ventetid kan betyde en mistet forretning for vores kunder, og dermed rammer det også OnlineCargo, så i sagens natur skal kunden altid have en fornemmelse af, at vi er i gang med opgaven med løbende opdateringer.”