BR Offset
Hvad arbejder I med og hvem er menneskerne bag i dagligdagen?
Vi, hos BR Offset, arbejdede oprindeligt med tryksager som flyers, visitkort, foldere, klistermærker mm. Vi arbejder stadig med tryksager, og har endda investeret massivt i professionelt udstyr. Udover tryksager, arbejder vi også med at udvikle hjemmesider og webshops, SEO, Facebook annoncering og grafisk arbejde.
Vi er pt. 3 partnere i BR Offset: Per, Lukas og Arvin.
Per er nok det nærmeste vi kommer på en CEO, men vi har ikke en egentlig direktør. Per arbejder primært med at producere tryksager og findes primært ude i produktionen.
Lukas er vores marketing-guy, som sidder med ansvaret for vores placeringer på Google gennem SEO samt annoncering på Facebook og Google. Herudover sidder Lukas med ansvaret for online markedsføring for vores kunder.
Arvin er vores problemknuser, som får smidt et hav af forskellige opgaver hans vej. Arvin arbejder primært med at udvikle og vedligeholde vores egne hjemmesider og vores kunders hjemmesider.
Hvordan startede BR Offset?
BR Offset går helt tilbage til 1971, hvor firmaet blev stiftet af Poul Nygaard under navnet Vergmann’s bogtrykkeri. I de næste mange år går forretningen fremragende, og produktionen af mange forskellige tryksager øges, med hjælp fra blandt andet egne offset-maskiner. I 2002 lukker BR Offset ned.
I 2017 studerede jeg sammen med Per, Poul Nygaards barnebarn, hvor han i sommeren 2017 kom til mig og spurgte om jeg ikke ville være med til at lade BR Offset genopstå. Ved første tanke tænkte jeg, som var og er meget fokuseret på online markedsføring, hvem der egentlig køber tryksager i dag? Per var ret hurtig med nogle konkrete tal på bordet omkring markedet for trykkerier, som var ganske stort. Meget større end jeg lige var klar over. Efter det var der egentlig ikke så meget andet at sige, end lad os give det et skud – helt grønne inden for branchen uden netværk, viden eller udstyr. Ikke engang en printer havde vi.
Vi fandt ret hurtigt ud af, at man som en lille fisk i det her marked, ikke er særlig interessante at snakke med for de professionelle leverandører – eller oplyse priser på noget som helst. Vi fandt dog stille og roligt ud af, hvad prisleje professionelle trykmaskiner og digitalprintere koster og det havde vi slet, slet ikke penge til, så vi måtte finde en anden måde.
Vi satte gang i research på leverandører, der ville indgå en aftale med os om at vi agerer ”broker” – altså, vi sælger tryksager som laves af en anden leverandør end os selv. Da vi havde fået en leverandør på plads, som gav os nogle utroligt gunstige priser, brugte vi hele sommerferien på at udregne pristabeller, avancer og generelt bare tal. Så mange tal, at vi var ved at kaste op over det. Vi gik i gang med at være opsøgende med det samme, uden hjemmeside, uden penge på lommen og allerede på første dag med CVR nummer kommer en, på daværende tidspunkt, stor ordre fra en større virksomhed, der skulle bruge intet mindre en 30.000 foldere.
Vi havde altså startet virksomheden med 2.000kr og vores første ordre lød på 30.000 foldere som fra dag 1 kunne have lukket forretningen lige så hurtigt som den startede, hvis ikke vi fik betaling til tiden. Vi havde jo en faktura fra vores leverandør, som vi simpelthen ikke kunne betale uden de her penge.
I dag, 2,5-3 år senere, har vi nu rykket virksomheden til Odense, er blevet en partner rigere samt 2 ansatte, som alle er under 30 år gamle. Vores team ser nye muligheder i måden at sælge tryksager og drive et trykkeri, hvor vi lægger stor vægt på at yde den bedst mulige service og slår os på time-til-time levering.
Hvorfor har I valgt at sidde på kontorhotel i Odense?
Vi har valgt at rykke ind i Voxeværkets lokaler, fordi det giver os nem mulighed for at udvide mere flere kontorplader, hvis vi får behov for det. En fremtidssikring kan man sige. Vi har naturligvis produktion i nogle større lokaler uden for hovedbygningen, men at vi har muligheden for også at få et kontor i hovedbygningen, var klart én af grundende til at vi valgte at flytte ind i Voxeværket i Odense.
Udover gode muligheder for at vækste, giver Voxeværket os mulighed for at leje mødelokaler i hele landet, hvilket er rigtig relevant i forhold til vores nye satsning på online markedsføring som kræver fysiske møder rundt omkring i hele landet.
Hvad er din rolle i virksomheden?
Min rolle i firmaet er primært at sørge for, at vi får bestillinger på tryksager online i og med jeg sidder med ansvaret for markedsføring. Vi er en mindre virksomhed, så jeg sidder ikke bag computeren og laver annoncer hele dagen. Jeg er også at finde i produktionen, hvor der hver evig eneste dag skal produceres et hav af plakater.
Hvad er den største udfordring i branchen?
En af de helt store udfordringer som vi oplever i branchen, er svigtende leverandører. Leverandører som lover guld og grønne skove, men slet ikke kan levere som lovet. Ting der pludselig ikke er på lager, selvom det blev meddelt som værende på lager ved bestilling, for sene leverancer af både materialer og maskiner, service-leverandører som ikke kan holde aftaler og meget mere.
Så groft sagt, er leverandørerne det helt store problem for os. Grunden til at det kan være et problem for os og ikke så mange andre, er måske fordi vi stadig er en lille virksomhed. Vi oplever ofte ikke at blive taget alvorligt af vores leverandører, fordi vi ikke omsætter for +10 millioner om året.
Udover det, er den åbenlyse udfordring selvfølgelig at verden bliver mere og mere digital og dermed benyttes klassiske tryksager mindre. Klassiske tryksager er eksempelvis flyers, som benyttes mindre i dag en for 15 år siden. Dog er markedet for tryksager ikke uddøende, men bare rykket mod mere specielle løsninger, som eksempelvis folier, specialproduktioner og storformat – hvilket vi naturligvis er gearet til og har forberedt os på.
Udover at vi rykker med efterspørgslen på produkter, har vi også lanceret en online afdeling som kan møde den stigende efterspørgsel på online markedsføring og e-handel. Vi føler os derfor ret godt klædt på, med en fod i 2 brancher.
Hvad ønsker I at give til jeres kunder?
Vi ønsker at gøre det så nemt som overhovedet muligt at bestille tryksager online. Herudover ønsker vi at være fuldkommen transparente i forhold til, hvad tingene koster og dermed give folk mulighed for at sammenligne priser på tryksager – hvilket er meget nødvendigt i denne branche, da 9/10 påstår at de er Danmarks billigste – i vores hoveder er det sjovt, at så mange kan være de billigste. Vi oplever ofte, at nogle af branchens dyreste trykkerier påstår at være Danmarks billigste, hvilket er vildledende for de virksomheder og privatpersoner som tager deres ord for gode varer, uden at gennemsøge markedet.
Vi ønsker at give en nem proces for alle der har brug for tryksager, uanset om de skal bruge 100 visitkort eller 30.000 kataloger. Dét arbejde er vi netop gået i gang med, hvor vi udvikler en design-selv funktion som gør at selv den mest uerfarne person kan designe sine helt egne tryksager og bestille dem til nogle af markedets bedste priser.