Work, life & balance
Balance is key
Tekst af Sara Leganger
Det ved mange efterhånden. Men hvordan formår man at skabe balance på arbejdspladsen?
Juliana Fernandez, der er leder af AEI U.S. Studio fra det nordamerikanske AEI U.S. Studio, et verdensomspændende designfirma der er blandt de største i Latinamerika, har stor erfaring med at forebygge stress på arbejdspladsen gennem innovative kontordesigns. Fernandez finder det kritisk, at mange mennesker bruger størstedelen af deres vågne timer på at være tilgængelige på henholdsvis smartphones, tablets og desktops, og at der ses en stigende tendens til, at arbejdspladsens omgivelser og kultur stresser de ansatte.
Ifølge hende bør virksomhedsejere tage ansvar overfor deres medarbejderes trivsel, og efter mange års undersøgelser og erfaringer har Fernandez indført fire fundamentale designfaktorer, der har vist sig at være medvirkende i at reducere stress på arbejdspladser.
De fire designfaktorer
- Et naturligt lys. At give medarbejderne størst mulig adgang til naturlig luft og lys har vist sig at reducere hovedpiner og luftvejssygdomme. For at få tilstrækkeligt med lys og luft på arbejdspladsen har AEI U.S. Studios hjulpet virksomheder med at bygge kontorer i nærheden af vinduer, åbne lukkede kontorområder op ved at bygge glas ind i væggene og desuden flyttet de lukkede rum ind mod kernen af bygningen.
- Smarte designs øger effektiviteten. Ved at bruge de rigtige kontormøbler har det været muligt at minimere muskulære sygdomme, knoglesygdomme, fysiske gener som hovedpiner med mere hos virksomhedernes ansatte, der kan opstå ved længerevarende dårlige arbejdsstillinger. Blandt andet ved at implementere justérbare computerskærme, der kan tilpasses de ansattes højde.
- Balance på jobbet. Her handler det om at overveje, hvordan virksomheden forbliver dynamisk ved at skabe balance mellem arbejdet bag skærmen og det sociale rum på jobbet. Det kan blandt andet opnås ved at give medarbejderne mulighed for at vælge, hvor og hvordan de skal arbejde og styrke dem i deres arbejdsprocesser. Det har også vist sig at være gavnligt at inkorporere ”pusterum”, hvor medarbejderne kan holde pauser, når træthed eller andet melder sin ankomst.
- Overveje de ansattes behov. Det er en god idé at afkode medarbejdernes individuelle behov baseret på den specifikke profession og erhvervskultur, som virksomheden ønsker skal være tilstede. Det kan blandt andet opnås ved at lave periodiske undersøgelser hos medarbejderne, og hvis muligt, kan det være brugbart at arbejde tæt sammen med antropologer og psykologer for at indsamle observationer, spørgeskemaer og måske endda resultater fra afholdte workshops. Virksomheden kan på den måde afkode, om samspillet mellem arbejdsgiveren og de ansatte supplerer hinanden, eller om andre tiltag/ ændringer bør sættes på dagsordenen
I AEI U.S. Studio har specifikke designfaktorer vist sig at være afgørende faktorer i at reducere stress, øger de sunde vaner, understøtte den fysiske velfærd og generelt maksimere medarbejdernes produktivitet og trivsel på arbejdspladsen. Dog kræver det, at arbejdsgiveren er villig til at sætte sin egen virksomhed under loop for at undersøge, om også hans eller hendes medarbejdere trives på arbejdspladsen.
Med et kig på de fire designfaktorer er det i hvert fald muligt at blive inspireret til at skabe nye tiltag. Og hvem ønsker ikke det bedste for sine medarbejdere?