Randi Balling – Balling Solution

Balling Solution i Voxeværket

Den atypiske bogholder – Balling Solution

Randi Balling bor til daglig i Voxeværket Roskilde, hvor hun har to lukkede glaskontorer. Hun startede som en af de første i Roskilde – men har i dag udvidet forretningen til også at have kontor i Charlottenlund og Amager.

Randi er en atypisk bogholder, en dygtig forretningskvinde og så bruger hun faktisk et ansættelses-trick, som mange virksomhedsejere afholder sig fra. Vi har mødt Randi til en snak om, hvordan Balling Solution opstod, hendes udvikling gennem de sidste år og hvilke udfordringer markedet byder på.

Lyst til bogholderi. Lyst til rengskab. Lyst til udarbejdelse af kreditorlister. Lyst til fakturering… Okay, fakturering – Dét er sjovt nok. Men for mange af os kan det med tal godt være irriterende og tidskrævende. En tidsrøver, måske. Noget der måske bare skal overstås.

Men for Randi opstod lysten på baggrund af et stort familiært behov.

“Det gjorde den fordi min mor blev syg da hun var ganske ung. Dengang lavede hun min fars regnskab – Han var tømrer. Jeg er matematisk student og har haft med tal at gøre altid. Så hun spurgte mig: “Kan du lære det, så du kan hjælpe?” og selvfølgelig kunne jeg det.“

“Så døde min mor desværre nogle år efter … og så var det naturligt for mig at fortsætte med at lave min fars regnskaber også kom der nogle andre mennesker i min fars netværk der spurgte: “Jamen kan du ikke også lave vores?” og da var de første opgaver.”

“Og så var jeg egentlig igang. Lige pludselig opstod et behov for CVR-nummer. Så ja, det kom ret tilfældigt. Næste skridt var så at tage diverse uddannelser og kurser der var nødvendigt for at jeg kunne de ting, jeg skulle kunne… og nu har vi lige ansat nr. 8.”

“12 år er gået stærkt. Det startede jo mest af alt som et fritidsjob, ved siden af mit normale job, som jeg var nødt til at sige op. Så var jeg mig selv i nogle år, men blev grebet af lysten til at udvikle mig.”

Virksomheder og selvstændige skal helst fokusere på det de er gode til. Randi og hendes team gør en dyd ud af, at være med hele vejen rundt. Være der, hvor virksomhedsbehovet er. Den service er ret uundværlig, hvis man vil have et sundt regnskab – og samtidig skaber det stor værdi hos selvstændige.

“Vi prøver at være med hele vejen rundt. Det er uanset om du er nystartet eller har været igang i flere år. Vi kigger på behovet hos hver enkelt kunde. “Hvor meget kan du selv rumme?”, “Hvilke opgaver kan du selv løse?” og så tilpasser vi det. Hvis du er der, hvor du skal have oprettet et CVR-nummer, jamen så tilpasser vi os den opgave.”

“Nogle tror måske også de vil mere end de vil. Men her er vi gode til at få nogle kunder til at forstå, at det er mere trygt, hvis vi gør det.”

“Så det er et eller andet sted tryghed vi også skaber og sælger.”

Får meget ros for ikke at snakke regnskabssprog

“Vi får meget ros fra vores kunder når de er hos os. De føler sig trygge og glade, når de har været på besøg. Vi snakker heller ikke regnskabssprog med dem – Vi oversætter begreberne til noget forståeligt og hverdagsagtigt. Det får vi rigtig god respons på, og så tør man overgive sine ting og får lyst til at handle hos os.”

“Der er ikke to ens opgaver. Det er faktisk også en udfordring, når vi har fået den størrelse vi har.”

Mange virksomhedsejere vil gerne have en finger med i alt. Vide alt det der sker i virksomheden. Den størrelse virksomhed Balling Solution efterhånden har fået, gør det ikke muligt længere.

“Nu er det også sådan at jeg ikke har en finger med i alting mere. Det har jeg ellers altid haft.”

Er det svært?

“Nej, ikke rigtig. Camilla stoler jeg på … hende har jeg gået i gymnasiet med og kendt i rigtig mange år. Jeg har blind tillid til hende. Hun er simpelthen den bedste højre hånd jeg kunne få.”

Stærkt team af medarbejdere

Det lyser langt ud af Randi at hun har tillid til de mennesker hun arbejder med. Kollegerne er en stor del af den succes, der er skabt hos Balling Solution. De første medarbejdere der blev ansat, er faktisk nogle Randi kendte på forhånd – og som hun havde et venskab med i forvejen.

“Det er jo teamet der gør, at det kan lade sig gøre. Jeg vil gerne ud at sælge, lukke opgaver og have tid til at snakke med vores kunder og tilpasse løsninger. Det er nemlig en stor værdi. Vi hører faktisk fra mange af de kunder vi får, at de førhen ikke har følt sig hørt. Eksempelvis med regnskabsprogrammer. Hvis en specifik kunde ønsker at bruge Dinero …  jamen så bruger vi Dinero. Så kan vi efterfølgende tage en snak om den position virksomheden er i. Giver det mening at bruge Dinero? Eller er der måske behov for at gå til et andet program. Det er selvfølgelig i bund og grund virksomhedens endelige beslutning. Vi kan bare rådgive.”

Den gode historie 

“En god historie var, at vi fik en henvendelse fra en kunde, hvor han fortalte, at han overvejede at lukke sin virksomhed. Han var så flov, så han måtte ringe til en (os) der boede udenfor den by han selv drev virksomhed i. Vi inviterede ham på besøg. Da han kommer ind af døren, kan han sket ikke se os i øjnene. Han sætter han sig lidt væk fra Camilla og jeg, og han fortæller, han ikke har fået bogført 2017 og 2018, og var bagud med momsen og sin selvangivelse.”

“Han kunne simpelthen bare ikke overskue det… og han havde drevet sin virksomhed i 18 år! Så vi fik talt med ham, og fik blandt andet fortalt ham, at han jo ikke er den eneste der har det sådan der. Derudover fortalte vi, at vi faktisk godt kunne nå, at få styr på alle de her ting.”

“Camilla listede så op, hvilke tre ting der skal gøres for at vi får løst opgaven. Pludselig kiggede han op, begyndte at tale om, hvad det var der helt præcist var gået galt og så os i øjnene. Eftersom hans udfordringer så ud til at kunne løses.”

“Vi snakkede med ham i halvanden time, tror jeg. Inden han gik, så krammede han os begge to og siger: “Tænk at jeg kom herud. Nu vil jeg gerne drive min virksomhed videre”.”

“Nu har vi afleveret hans ting til tiden, alt er på plads og han er lige gået på ferie med god ro. Det er sådan nogle historier der gør, det vi laver er sjovt.”

Udvikling, ansættelsesmetode og hverdagen

Bogføring, moms, Tast-selv og regnskabsprogrammer. Alt foregår elektronisk. Men hos Balling Solution holder de styr på sagerne ved hjælp af en lidt mere analog måde.

“Vi bruger en tavle på kontoret, hvor vi hænger kunderne op. Her kan vi flytte kunder rundt og over under medarbejdere. Så har vi altid styr på, hvilke opgaver der tilhører hvilke personer. Vi arbejder på at få lagt det digitalt, specielt nu hvor vi har åbnet i Middelfart og Charlottenlund. Men det her giver det store overblik.”

“Så det bliver digitalt. Snart.”

Det har været sjovt at følge virksomhedens udvikling ‘fra sidelinjen’ … hvordan Randi har arbejdet målrettet med sine ting – og man har hele tiden haft en fornemmelse af at virksomheden kun var på vej fremad. Det er dog ikke fordi det altid har været planen for Randi, at skulle være selvstændig.

“Min far griner jo af mig og min bror engang imellem. For da vi begge var små, der var vi overbeviste om, at vi ikke skulle være selvstændige. Og vi er begge selvstændige nu. Så det er en mentalitet, vi har fået med hjemmefra”

“Altid når folk spørger om det ikke er hårdt at arbejde så meget… at have så travlt…  så plejer jeg som det første at fortælle dem, at jeg ikke stiller mit vækkeur. Naturligvis hvis jeg har et tidligt møde. Men jeg står op hver dag stort set samtidig – og kommer på arbejde fordi jeg gider, og fordi jeg synes det er sjovt.”

Månedens lejer i Juli måned i Voxeværket

Udviklingen i virksomheden

De sidste 4 år har Randi boet i Voxeværket. I dag har hun 2 glaskontorer i Voxeværket Roskilde, har kontor i Charlottenlund og i Middelfart. Da hun fik sit første kontor i Voxeværket, var det et åbent kontor, hvor hun var alene – og kom med 30-35 regnskaber.

“Vi rammer cirka 150 regnskaber nu her efter ferien. Så det er gået sindssyg stærkt. Der er slet ingen tvivl om, at en stor del af det, er pga. af det netværk her i bygningen. 95 % af vores kunder får vi fra vores store netværk. Vi er kommet rigtig godt ind i byen.”

“Derudover er vi trygge her, vi har gode rammer … Derfor holder vi os til Voxeværkerne. Historien om netværket, historien om tryghed. Produktet er godt. Voxeværket er godt. Der er sindssyg mange kontorfællesskaber, men det er bare.. her formår I bare at få lavet et eller andet miljø som er godt. Jeg ved ikke, hvordan det kan lykkes.”

“Vi mærker præcis det samme i Charlottenlund. Det er det samme sammenhold, man mærker der.”

De ansatte

“Den anden ting der har gjort, at vi har haft så fed en udvikling, er de mennesker vi har ansat. Mange har frarådet mig at ansætte folk jeg kender.”

“Anette kører ude hos mange af vores kunder hver dag. Hende lærte jeg at kende for 10 år siden – hun har været med hele vejen. Hun er knivskarp … og jeg ved, jeg kan regne med hendes ting.”

“Jeg ansatte Helle. Hun har været en af mine bedste veninder i 10 år. Vi tog en lang snak, og fik talt tingene igennem før ansættelsen. Faktisk i et helt år.”

“Så ansatte jeg Camilla. Camilla har jeg gået i gymnasiet med.”

“Så ansatte jeg Sussi, hende har jeg kendt i 15 år… ja.. de tre nye, der lige er kommet ind, har jeg så ansat ‘udefra’. Ditte kom selv ind med en ansøgning, og de to andre vi rekrutteret.”

“Så historien er ligeså meget teamet bag. Uanset om jeg har været på ferie, har skullet til møder, har været syg, kan vi snakke åbent om tingene. Alle har mod på at være ærlige og alle kan lide hinanden. Jeg stoler blindt på dem alle sammen. Det er en stor del af successen. Jeg havde aldrig nogensinde kunne løfte tingene uden dem. Det er der ingen tvivl om.”

Når man møder Randi om mandagen, er det den samme Randi man møder igen 3 uger senere. Hun er meget rolig, er i balance og så skinner hendes karakteristiske ‘jeg’ meget igennem. Hun er sig selv både når hun er på arbejde, og når hun tager hjem fra kontoret.

“Den private Randi, er ligesom blevet den Randi jeg er, når jeg er på arbejde. Jeg giver meget af mig selv. Selvfølgelig har jeg også grænser, ikk’ … Men sådan som jeg er, overfor folk i mit privatliv, sådan forsøger jeg også at behandle kunder og kolleger. Så i bund og grund handler det bare om at opføre sig ordenligt.”

“Vi arbejder meget med frihed under ansvar på kontoret.”

En flok børnehavepædagoger  

“Nu er det ret tilfældigt jeg er havnet i den her branche. Men jeg tror også at var jeg startet i en branche, der var typisk for min type, så havde jeg nok kedet mig lidt.”

“Vi vil gerne komme vores kunder i forkøbet. Med at få optimeret tingene og afleveret bilag til tiden. Vi er lidt mere tålmodige end andre. Vi plejer at sige til folk, at vi er børnehavepædagoger – på den gode måde. For det kan det godt føles som engang imellem.”

Slutteligt kom spørgsmålet til de udfordringer Randi ser i branchen. Ligesom med Claus fra Enneagrammet fortalte om udfordringerne i hans branche (læs interview her), så gik spørgsmålet på, hvad den største udfordring er i regnskabsbranchen. Ligeledes blev der også tid til at høre om ambitionerne for de kommende år.

“En stor udfordring er at få de rigtige ansatte – og de mest kompetente. Det er en ret presset branche, hvor mange er skeptiske.”

“Vi oplever en konkurrence fra revisorerne, som er begyndt at tilbyde bogholderi. Der skal ikke revisorgodkendelse på alle regnskaber – det skulle der engang. Efter det er lavet om, så er de begyndt at lave nogle af de opgaver vi laver, ligesom vi laver noget af ‘deres’ opgaver. Så det er smeltet mere sammen.”

“Ambitionen er at få Fyn til at blive en succes, så vi kan rykke over i et Voxeværk i Jylland. Jeg kunne godt tænke mig, at vi var landsdækkende i 2020. Vi skal ikke have mere end 1-2 kontorer i Jylland. Men at kunne dække op til Århus kunne være sjovt, hvor det vil være ‘let’ at besøge kunder.”

“Uanset hvor vi får kontorer, så vil vi fortsat være nærværende og være unikke på vores løsninger. Uanset hvor mange bilag du har.”

 

© Copyright - Voxeværket