Nutimo.dk

I kontorfællesskabet Voxeværket Esbjerg bor Nutimo.dk

 

Simon fra Nutimo.dk – Den kvalitetsbevidste ejer

I vores kontorfællesskab i Esbjerg bor Simon, der er ejer af Nutimo.dk. De er i dag 5 ansatte, har et par fede kontorer, og er meget bevidste om, hvordan SEO skal tilbydes til virksomheder… og hvordan man skaber organiske resultater.

I følgende reportage kan du læse om, hvordan Simon tog et sats i sommers med nye ansættelser, hvordan de har valgt at specialisere sig – i et relativt bredt marked – og hvilke udfordringer branchen byder på.

“Vi laver online marketing. Vi laver det som mange andre laver – og så alligevel ikke. Vi har valgt at sætte os på en niche. En del af det digitale marketing-mix. Google Ads, Facebook, Linkedin, Instagram, SEO osv.

“Vi laver SEO, organiske resultater, det som du ikke betaler annonce-kroner for. Det er kun det vi laver. Det er ret unikt. De fleste online marketing-bureauer kan tilbyde SEO, Google Ads, Display, reklamer, youtube, snapchat, twitter … og lave linkedin. Så de kan lave 20 ting, men er måske 7 mennesker.”

“Vi sidder med én ting – og vi er 5 mand. Det virker til, at markedet er ved at være klar til det her skift. Fra en entreprenørvirksomhed, der kan det hele, til at man tager en specialist indenfor SEO-Branchen. Der er også andre bureauer, der har været med til at starte det her ‘drive’ op. Der er nogle der kun laver Facebook – Kun betalte facebook-annoncer.”

“Så er der nogle der kun laver Google Ads for webshops. Ikke noget andet. Det er hele den her målrettethed der gør, at jeg med god ro i stemmen kan sige: Vi er bedre end mange af de andre. For vi sidder ikke med 10 andre ting. Når man siger det til en kommende kunde, så kan de oftest forstå det.”

“Det er det samme som hvis du beder end VVS’er om et stykke murerarbejde. Jeg har været i gamet i rigtig mange år. I starten var det meget lettere. Der var lidt SEO med et par links, nogle title tags og så kunne man nemt blive lært op i AdWords. Sæt noget op, det skal nok virke, fordi det var så billigt.”

Interview med Simon fra Nutimo.dk

En niche i online marketing-branchen

“I dag er det sådan; AdWords er pisse dyrt, Facebook er ret komplekst, men også forholdsvist dyrt…”

Vi bliver afbrudt af Simons telefon der ringer.

“Tag den bare, Simon”

“Dét er Simon”, efterfulgt af en kvindelig stemme i telefonen der snakker engelsk med indisk accent. “Hello Simon..”

Røret bliver lagt på.

“Fagene bliver sværere, og sværere. Vi laver cirka det stykke SEO-arbejde andre bureauer laver på et år, bare på en måned. Fordi vi kun laver SEO, og fordi vi har en minimumsgrænse på antal timer på et samarbejde. Vi arbejder typisk 15-20 timer om måneden, og vi ved at nogle sælger SEO-pakker til 2 – 3.000kr. om måneden.”

“Der ved jeg, at vi laver ligeså meget på en måned, som de gør på et år. De store bureauer har dog også mange mennesker, så de kan have flere specialer, fordi de har flere mennesker.”

“Typisk dominerer vi med vores kunder på søgeresultater efter 3-4 måneder.”

Har ikke konkurrerende kunder

“Jeg har ikke en forventning om, at vi ikke bliver mere end 10-15 mennesker. Det er et mål, at vi minimum bliver 10. Men vi skal være veldrevet. Eksempelvis har vi ikke konkurrerende kunder.”

“I paid social og Google Ads kan man tage konkurrerende kunder ind, fordi man kan bruge argumentet: Du har jo ikke råd til at købe alt det trafik der er. For os er der kun én top 3 i Google. Alle de taktikker vi bruger, for at komme højere op end konkurrenter … Vi ser det lidt om at vores kunders konkurrenter også er vores ‘fjender’. Dem skal vi slå. Det de gør, det skal vi gøre bedre.”

Når du først er kunde hos Nutimo.dk, så skal du ikke være nervøs for at en lignende virksomhed også får glæde af deres ydelser. Til det har Simon en fantastisk loyal holdning.

“Vi har ikke nogle, der har samme lokale kundegruppe eller inden for samme branche. Alle de kunder vi har er nationale. Jeg ved ikke, om vi nogensinde får lokale kunder.”

“En af vores helt store kunder er en webshop, som sælger en masse tilbehør som alle danskere kan bruge. Der har vi skabt så gode resultater, at vi har fået 6-7 henvendelser fra konkurrerende virksomheder. Vi har afvist hver gang.”

Ud fra et forretningsmæssigt synspunkt så var spørgsmålet herfra med det samme: Hvad så hvis konkurrenten vil betale mere?

“Hvis nu at deres største konkurrent kom og sagde: Vi vil betale 100.000 om måneden til SEO. Så havde jeg stadig sagt no way. Uden vores kunde, var vi her ikke i dag. Og det er sådan lidt den måde vi tænker om vores kunder på.”

Et familiært kundeforhold

Måske vil der være enkelte der nu stiller sig lidt skeptiske over, hvorfor man ikke vil sige ja til en kunde, der vil betale en højere månedlig sum. Men når man møder Simon, lytter til hvad han siger, så er man ikke i tvivl om, at han mener det.

Det er et mål for ham at gå lidt igennem det typiske kunde-leverandør-forhold.

“Jeg vil gerne se om vi kan gå lidt igennem det typiske. Vi er 4 mand (der dagligt arbejder med SEO), vi har 10 kunder… Det er under 3 kunder pr. mand”.

“Vi går så meget i dybden med hver kunde, at vi nærmest er en intern medarbejder”.

“Vi har indtil videre fået kunder via netværket. Der er masser industri her i Esbjerg, men vi har faktisk ikke nogen kunder her i lokalområdet. Vi har dog ansat Søren nu til aktivt at være med i netværksgrupper”

En af de nye ansigter hos Nutimo er Jesper. Han har blandt andet været med til at give virksomheden et stort kvalitetsmæssigt løft.

“Jesper er eminent til at skrive. Han har en bachelor i dansk, og laver noget for lokalradioen. Han er rigtig dygtig. Næste gang skal jeg have en journalist som kender pressen. Vi arbejder rigtig meget med presse for vores kunder.”

Startede med at kode hjemmesider som 11-årig

“Jeg har været selvstændig siden jeg var 17 i min mors navn. Jeg har altid villet være det. Jeg var med på amino dengang der var 200 brugere. Jeg tror, min bruger er fra 2006 eller 2007 … dengang var Martin Thorborg med til at sætte mig igang med hans bog blandt andet.”

“Jeg startede med at arbejde hos Jyllands Posten som noget web-halløj. Så kom jeg til NiceHair som marketingschef da de var 3 ansatte – Da jeg forlod var der omkring 100.”

“Jeg kom selv igang med SEO i NiceHair, og så selve effekten af at bygge noget op. Jeg har lavet hjemmesider siden jeg var 11 år gammel. Jeg kan ikke huske en tid, hvor jeg ikke har programmeret.”

“Hele det der med at bygge noget op, og se stigningen i antallet af besøgende. At det så senere kun er blevet til organisk, det er simpelthen fordi at det er mere level-up-agtigt. Du bliver hele tiden bedre, din hjemmeside bliver hele tiden bedre, så har du mere trafik…”

Kvalitet i SEO er også kvantitet

Ejerne i de virksomheder vi besøger laver alle noget vidt forskelligt. Nogle underviser, nogle har fingrene helt nede i driften, nogle sælger… Men Simon har både fingrene helt nede i det tekniske, men afholder også skype-møder og skaber overblik i virksomheden.

“Jeg har primært vores aller største kunde, hvor jeg laver det tekniske. Jeg skriver ikke … eller jo … til presse pga. min erfaring. Men typisk arbejder jeg med tiltag, link-bait og andre tekniske ting. Jeg sidder også med de hjemmesider vi arbejder med, hvor Jesper sidder med redaktør-rollen.”

“Når det kommer til content-delen er vi grundige, vi har flere hænder det skal igennem. En som jeg har skrevet, som er rettet hos Jesper, så er den kommet tilbage til mig, blevet rettet, fået tilføjet video… det er sådan en 20-timers tekst.”

“Vi bruger altid lang tid på teksten. Den skal spille. Indtil for nylig har det kun været mig, men Jesper – der i øvrigt er en maskine … han kan sidde 9 timer dagligt og lave fejlfri tekster.”

En typisk hverdag på kontoret

“Typisk møder jeg ind kl. 9.00, fordi jeg har børn der skal afleveres. Mine kolleger møder ind før mig. Så laver vi en status når jeg kommer. Alt vedørende kunderne. Hvordan ser det ud, hvor langt er vi med tingene, hvem har boldene… og sørger for at der hver dag bliver lavet noget hos vores kunder. Hver dag.”

“Vi går gennem kvaliteten på det vi har lavet i forgange uge. Hver morgen trækker vi kundeoversigten frem, og får ligeledes styr på presse, timer hos kunden.. et kick-off”

“Derefter går vi igang, i dybden og arbejder målrettet for vores kunder. Så kan jeg måske holde skype-møder med vores kunder for at give dem status.”

Ambitioner for fremtiden … og store udfordringer i branchen.

“Jeg vil gerne have et sted mellem 50-100 kunder. Jeg ønsker ikke siloer i selskabet. Jeg vil have vi er dygtige på vores levering og tilbyder premium-SEO.”

“Derfor kalder jeg os selv for et organisk bureau. Vi er tvunget til at få SEO til at virke. Vi har ikke andet. Vi vil også kun have kunder der ved, hvad SEO er. Eller hvertfald har forståelse for værdien af det.”

“Udfordringen i branchen er at den er så intransparent, at folk/bureauer sælger pakker hvor de ikke behøver levere.”

“Vi er dog begyndt at møde en mindre skepsis, og mange er klar over værdien af organiske resultater. Vi møder dog også mange der er tilfredse med deres betalte annoncer. Eksempelvis hvis Søren møder en ny kunde, der siger “Det skal vi ikke have, fordi vores Ads-kampagner kører så godt”. Så er vores holdning mest bare: Så ses vi om et år.”

Hvorfor flytte i et kontorfællesskab?

Nutimo.dk er flyttet til nye lokaler i Voxeværket Esbjerg. Før boede de hjemme hos Simon.

“Før boede vi hjemme ved mig. Det var der simpelthen ikke plads til. Så da jeg sad derhjemme, kunne jeg ikke lige have 1 mand rendende – især ikke med en kæreste på barsel. Så da jeg ansatte Søren, nr. 1, i august måned i år, havde jeg sgu ikke helt råd til ham… Det var et sats … Vi blev enige om at prøve året ud. Nu, 2 måneder senere, har jeg ansat 2 mere. Med råd til dem.”

“Vi kunne lige pludselig levere bedre resulater. Jeg blev frigjort i en del opgaver, og kunne pludselig arbejde mere målrettet med andre ting. Vi fik landet 3 nye kunder i rap.”

Det mest naturlige for os nu, er jo at nævne mødelokalerne rundt i landet. Specielt med de nationale kunder, som Simon har i hans virksomhed. Men …

“Vi bruger Skype.”

Podcast med vores kontorlejer i Esbjerg