First-8.dk

First-8.dk i Voxeværket Århus

Førstehjælpskurser og Webshop med et produkt, man aldrig håber bliver taget i brug.

Du kender den. Den der grønne boks, der enten hænger på væggen, enten udendørs eller indendørs, og ofte med en lille lampe der blinker. Har du også bemærket at der er kommet flere og flere grønne bokse rundt omkring på offentlige steder, og hos virksomheder når du besøger dem? Måske har du en selv. Måske har jeres beboerforening en. Men hjertestartere er blevet afsindigt populært. Blandt andet pga. Trygfondens store arbejde med promoveringen af dem. For tre år siden startede Mark og Anders virksomheden First-8.dk og det er blandt andet på grund af dem, at du ser hjertestartere i dagligdagen. 

“Vi er en virksomhed der underviser i førstehjælp. Anders er den ene halvdel, og jeg selv der er den anden halvdel, har en baggrund fra forsvaret. Vi har arbejdet der i 9 år.”

“Så der er nogle kompetence og en masse dygtige instruktører i forsvaret, som ville have godt af at komme ud. Sergenter og officerer der har rigtig meget at byde på. Også fagligt. Vores tanke var at vi ville have de kompetencer ud i det civile liv.”

“Og så er det en let og overførbar viden at få ud i det civile. Altså førstehjælp. Hvertfald lettere end skydeteknisk, hvor jeg ikke lige ved hvem der er målgruppen. Vores instruktører har derfor alle en baggrund fra Forsvaret. Vi bruger udelukkende sergenter og officerer til at uddanne virksomheder i førstehjælp.”

“Lige nu har vi 45 tilknyttede instruktører og kan tilbyde undervisning i hele landet. Det har vi egentlig gjort siden første spadestik, da vi pga. vores baggrund i Forsvaret, har haft let ved at rekruttere folk med samme baggrund som os. Vi ved, at de er dygtige til at undervise – for det har deres erfaring ligesom vist.”

“Det giver os en sikkerhed, når vi sender dem ud til virksomheder. Vi har hverken ondt i maven over, om de møder op til tiden eller er velforberedte. For det ligger i deres baggrund at det er de.”

Mark Nilsson er medejer af first-8.dk

First-8.dk er i dag 45 instruktører, 3 mand fuldtid på administrationen i Århus og 2 praktikanter. Det giver en klar fordel i markedet at være landsdækkende sammen med den erfaring, de har rekrutteret hos deres instruktører. 

“Mange af instruktørerne er stadig i Forsvaret, er politimænd, arbejder som læge eller studerer, så de er ikke fuld tid med det her. Der er en god blanding af faglige og personlige kompetencer.”

“Det er også noget af det der gør os lidt anderledes end, hvis eksempelvis en Falck-mand kommer ud og underviser. Eller en brandmand. De har en rigtig høj faglig ballast, men har måske ikke ligeså meget undervisningsmæssig ballast som mange af vores undervisere har. Det er også den tilbagemelding vi får. Blandt andet at vores instruktører er rigtig dygtige til at målrette deres undervisning til modtagerne.”

“Det er meget forskelligt om man underviser en økonomiafdeling, hos politiet eller en mødregruppe. Det er bare her instruktørernes erfaring er rigtig god, fordi de får undervisningen tilpasset til dem de står overfor.”

Til december fylder virksomheden 3 år. Men det er ikke kun undervisning de tilbyder – faktisk har First-8.dk to ben at stå på. 

“Vi har instruktørdelen, som vi lige har talt om. Men vi har også vores webshop som vi startede op for et par år siden, hvor vi forhandler hjertestartere. Den startede vi faktisk på baggrund af vores kurser, hvor mange af kursisterne efterspurgte muligheden for at købe en hjertestarter.”

“Det havde vi egentlig ikke i tankerne.”

“Men kunderne ville gerne have det, og vi kunne godt sørge for at skaffe det, så vi tænkte … at det skulle vi naturligvis. Vi kontaktede forskellige producenter og forhandlere, så siden har vi fået rigtig mange forskellige hjertestartere ind på vores webshop.”

“Det er ligesom blevet halvdelen af virksomheden i dag.”

“Dét, sammen med vores kurser gør, at vores konkurrenter er Falck, i den tunge ende, Røde Kors … og i den modsatte ende af konkurrentskalaen er de her enkeltmandsvirksomheder. Mange af vores konkurrenter kan eksempelvis være en lokal brandmand, der underviser byens borgere i førstehjælp. Han har naturligvis en kæmpe fordel i et lokalt kendskab, vi ikke har.”

“Vi har dog fordelen i, at vi er så mange og dermed kan undervise store koncerner og så har mulighed for at undervise i hele landet. Så vi er ikke så lokalitetsbegrænset som eksempelvis enkeltmandsvirksomheden. Det kan man kalde stordriftsfordele.”

Kontoret i Århus

Nærliggende når virksomheden er landsdækkende at spørge om de bruger Voxeværkets mødefaciliteter. Men det er faktisk ikke helt tilfældet endnu – måske fordi Århus stadig er ret ny på landkortet..

“Vi har faktisk ikke gjort endnu. Men det er noget vi har talt meget om, da vi også har en afdeling i eksempelvis København. Men det er primært i Århus eller København vi har kurser, men det kunne være ret relevant i de andre byer, når vi har kundemøder.”

Så både en webshop med hjertestartere og et kursus, hvor man lærer førstehjælp. Men hvem henvender alt det sig så til? 

“Vi har de her to produkter, som faktisk er ret forskellige. Det ene er et fysisk kursus og det andet er en webshop. Men tingene går hånd i hånd. Mange, når de køber en hjertestarter, vil typisk  gerne have et kursus og køber det med. Det samme omvendt. Når kursisterne ikke har en hjertestarter, så er der rigtig mange bagefter der går ind og køber en.”

“I starten havde vi næsten kun store koncerner der gik ind på shoppen og købte en hjertestarter. Men i de seneste år er der kommet rigtig mange private og beboerforeninger, der er gået ind på vores shop og købt en hjertestarter. Vores kunder er derfor både virksomheder i alle størrelser, private, beboerforeninger og mødregrupper – Vi har faktisk et mødregruppekursus, hvor man lærer førstehjælp til børn.”

“Så alle er potentielt en kunde. Der er jo ikke nogen der kan sige sig fra, at udføre førstehjælp. Det kan være relevant for alle.”

Mark og teamet bag First-8.dk udvikler virksomheden hver dag og har fokus på ikke at stå stille. Når man taler med Mark, er man slet ikke i tvivl om hans store branche- og produktkendskab. Blandt andet med denne viden har de udviklet to nye platforme som snart tilbydes til deres kunder.

“Vi sidder 3 mand på kontoret i Århus. Vi møder ind om morgenen og pakker de ordre, der nu har været fra da vi gik hjem dagen før til vi møder ind. Herefter har vi nogle kundemails der skal besvares, og så går meget af dagen med at skabe vækst i firmaet.”

“Vi er to der hedder Mark på kontoret. Den anden Mark sidder med kundekontakten og har alle indgående opkald. Her er der en del, der har spørgsmål til deres købte produkt, og har brug for kyndig vejledning – og det kan Mark sørge for. Det er meget forskelligt, hvad en virksomhed har brug for i en hjertestarter ift. eksempelvis en privat. Skal hjertestarten tale dansk eller engelsk? Skal den genoplive børn, hvis den hænger udenfor i et privat hjem? Så der går rigtig meget tid med at guide kunden i den rigtige retning ift. behovet.”

Derudover har vi fokus på ikke at stå stille. Vi vil ikke kun fokusere på driften. Så vi er igang med at udvikle to nye platforme. En online læringsplatform så man kan tage al førstehjælpsteorien forud for kurset. Så på kurset kan vi eksempelvis undervise på 2 timer i stedet for 4 timer. Her håber vi at det kan give os en større markedsandel.”

“Den største udfordring vi møder, når vi kommer ud til en virksomhed er, at de har ikke tid til at blive undervist. De synes 4 timer er for lang tid. De ville nok helst undervises på 0 timer – og så have kompetencen. Men jeg synes vi her har en mellemvej som godt kan blive en god løsning.”

“Den anden platform er at vi ift. alle de private og beboerforeninger, der samler sammen til en hjertestarter, der har vi udviklet en platform der faciliterer det her. En lokal Kickstarter-platform, som er en crowdfunding-platform hvor lokale kan gå sammen og samle ind til en hjertestarter. Så faciliterer platformen for at du kan samle de her penge ind via donationer, links man kan dele og sende ud til virksomheder, så det er en lokal kickstarter-platform. Den går i luften her slut januar.”

First-8.dk lejer et kontor hos Voxeværket

Et produkt til +10.000kr. – Kan det overhovedet sælges på nettet og vi spurgte Mark, om det var let at sælge så omkostningsfuldt et produkt via nettet?

“Det er overraskende let, for at være ærlig. De fleste kunder bruger 10 dage fra første søgning på hjemmesiden til at det konvertere til et køb. Så det også en tung og lang beslutningsproces. Der er ikke mange der har en holdning til om hjertestarteren skal være fra Zoll, Phillips eller en Defisign, det er der ikke nogen der ved. For man kender ikke produkterne. Det er noget andet, hvis man eksempelvis køber et TV fra Phillips eller Samsung for der er altid præferencer.”

“Det er helt nyt. Derfor bruger man lang tid på at finde ud af, hvad der passer ens behov. Derfor er der mange der ringer ind, der lister en række kriterier som hjertestarteren skal kunne dække. Og her har vi altid en model der passer.”

“Vi har også enkeltkunder der bare går direkte ind og køber. Måske fordi de har hørt om det fra nogle af vores andre kunder eller nogen der har været på et af vores kurser. Det er helt vildt. Jeg er overrasket hver gang det sker.”

“Jeg kan huske, vi lagde hjertestarterne online i december forrige år på vores webshop. Indtil da havde vi nærmest ikke nogen konverteringer. Så da vi lagde hjertestarterne på og begyndte at bygge den op, brugte penge på markedsføring, så stak det ret meget af. Jeg husker vi lagde det op midt i december. Første online salg kom så efter et par dage. Den dag, hvor første salg sker online tænkte vi også bare “Det her, det er løgn at nogle køber direkte fra vores shop.” Vi tænkte det nok mere som en display måde til vores kunder.”

“Vi sælger dagligt nu. Det første år omsatte vi for 110.000 kr. og før webshoppen snakkede vi om, at vi ville satse på at omsætte for 200.000kr. i det efterfølgende år. 10 dage inde i det nye år havde vi omsat for 200.000. Det var helt vanvittigt.”

“Vi rammer 5,5 millioner i omsætning i år.”

Både det fysiske produkt men også kurset kan redde liv. Derfor er der noget smukt ved tanken om at sælge det – men et eller andet sted, så håber Mark ikke, at de kommer i brug.

“Det er lidt sjovt fordi… man håber jo egentlig aldrig at produktet man sælger kommer i brug. Det er ligesom en forsikring. Vi har haft 3 der har været i brug i år. Det ved vi fordi de er registreret på hjertestarter.dk, som er sådan et fælles hjertestarter-register.”

“Hvis den så har været i brug, kan man se det på serienummeret. Vi får det at vide, og vi ringer naturligvis til Kunden og informerer om det. Der er jo mange hjertestartere der hænger offentligt tilgængeligt. Det er ikke nødvendigvis ham der har købt den, der er ibrugtager af den. Der er mange der ikke ved, at deres hjertestarter har været i brug – eller at der er nogen der har løbet ned og hentet den.”

“Det er lidt en sjov ting… for man køber et produkt for måske 15.000 kroner. Hænger det ud … og så synes man det er helt ok, at der kommer en fremmed, tager den og løber væk med den fordi den forhåbentlig skal bruges på en anden.”

Månedens lejer i November.

Men hvilken udfordring møder virksomheden så i dagligdagen?

“To ting. Den ene er at opbygge så meget tillid ude hos kunderne, at de vælger os fremfor Falck. Jeg kan sagtens forstå, hvis man ser os udefra og ikke kender os, at man er tilbøjelig til at vælge Falck, fordi dem kender man og ved, at de er der også næste år og næste år igen. Så hele det her spørgsmål om tillid. Vi gør ret meget ud af at give en personlig rådgivning og få bedømmelser – og vise at vi er ude ved kurserne.”

“Vi har 120-140 bedømmelser på Trustpilot og 99 % af dem er 5-stjernet. Den del er vigtig for os, så kunden tør tage en chance med os. For det er en tillidserklæring.”

“Den anden udfordring er de svindelfirmaer der har været i branchen. Det skader ryet hos firmaer som os. De her svindelfirmaer har igangsat kampagner og indsamlinger og har aldrig sat hjertestarere op. Det skaber en naturlig skepsis. Det er en uheldig arbejde for hele branchen, og især det arbejde Trygfonden laver, og det de gør for hjertestarere.”

“Hver gang Trygfonden kører kampagner på hjertestartere og promoverer det, kan vi se på vores shop at der kommer salg.”

“Det er sådan de to største brancheudfordringer. Det er et ret sjovt produkt. Især fordi vi er kommet ind og er ret nye i branchen, men klart det største, nye firma der er. Vi har fået en ret stor del af markedet på 3 år og vi har Danmarks største udvalg af hjertestartere, det giver os en god og sjov fordel.”

“Og så er vi spændte på de nye platforme ..”